دیس

درود بر شما

یکشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۸۹

کد مورس


کد مورس یا خط مورس یا زبان مورس روشی ساده برای ارسال پیام و برقراری ارتباط در جاییه که امکان استفاده از دیگر خط و زبونها ممکن نیست. این زبان که هم حالت نوشتاری و هم حالت شنیداری داره ( و حتی حالت دیداری) میتونه تو شرایط اضطراری مثلا فرستادن پیام کمک و … کاربرد داشته باشه.


                                                                    ساموئل مورس


کد مورس در سال ۱۸۳۹ توسط یک نقاش خوش ذوق آمریکایی اختراع شد و بعد از ساخت دستگاه مورس توسط خودش در سال ۱۸۴۴ اولین پیام به این طریق ارسال شد. اولین پیام ارسالی این جمله بود : “خداوند چه شگفتی هایی دارد”

به احتمال زیاد شما هم تا حالا تو فیلمها موارد استفاده کد مورس رو دیدید ...

برای ارسال پیام در دریا توسط چراغ قوه یا صحبت کردن دو تا زندانی همسایه (اسم این فیلمو کسی یادشه؟) و یا حتی ارسال پیام مورس فارادی از جزیره به افرادشون تو کشتی!

شاید احتمال قرار گرفتن تو هرکدوم از موقعیت های بالا دلیل خوبی برای یاد گرفتن این زبان باشه!

یاد گرفتن این زبان همونطور که گقتم اصلا سخت نیست و حتی در یک روز میشه یاد گرفتش. حالت نوشتاری این زبان از تعدادی نقطه (.) و خط (-) ساخته میشه و در حالت شنیداری از دو صدای dit و dah ساخته میشه که dit هم ارز با نقطه و dah هم ارز با خط تیره است. الفبای کد مورس در شکل زیر نشان داده شده است. برای مثال برای نوشتن حرف R با توجه به دیاگرام زیرباید یک بار به سمت چپ دیاگرام ، در سر دو راهی به سمت راست و باز هم در سر دوراهی به سمت چپ بریم ، با توجه به اینکه همه جهت های راست ، خط تیره و همه جهت های چپ ، نقطه هستن پس حرف R به صورت (.-.) نوشته میشود!




در حالت دیداری هم میشه به ارسال کد مورس توسط چراغ قوه اشاره کرد، بدین صورت که برای ارسال نقطه ها چراغ قوه را فورا روشن و خاموش کنید و برای ارسال خط تیره ها چراغ قوه را روشن و بعد از گذشت زمانی ( معمولا ۳ برابر زمان نقطه ها) خاموش کنید. به همین سادگی ! کسانی که گوشیه سونی اریکسون دارن اگه دقت کرده باشن دیدن که در قسمت چراغ قوه یک گزینه به اسم SOS هست که با روشن کردن چراغ قوه در این حالت، کلمه ی SOS به صورت دیداری از چراغ قوه ارسال میشه،
sos مخفف جمله save our soul [ ... --- ... ] میباشد به معنی جان ما را نجات دهید .
امتحان کنید !

Bonus !

۱- لوگوی ۲۷ آپریل امسال گوگل به مناسبت تولد ساموئل مورس عکس زیر بود، میتونید ترجمش کنید ؟؟؟
۲- سخت ترین قسمت یادگیری یاد گیری کد مورس شنیداری که با تمرین و گوش دادن زیاد میشه اون رو هم یاد گرفت در این سایت تک تک حروف انگلیسی به صورت کد مورس با فرمت mp3 موجوده، میتونید دانلود کنید و تمرین!

۳- همچنین این سایت نوشته هاتون رو به مورس و برعکس ترجمه میکنه، و در اینجا هم میتونید جمله ها تون رو به مورس صوتی تبدیل کنید! توییت کردن و اس ام اس زدن به خط مورس هم میتونه جالب باشه نه؟ پس از این سایت استفاده کنید !


                                                                -.. --- --.- . -... --- ..-. ..
                           

--. --- --- -.. .-.. ..- -.-. -.-                                 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر