دیس

درود بر شما

پنجشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۹

ایران مهد هنرهای رزمی


بسیاری را براین باورهست که مهد هنرهای رزمی از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون چین ، ژاپن و کره است، البته در مواقعی مدارک و استنادهای احتمالی را مطرح می نماید که سابقه چند صد ساله رزمی از این کشورهاست اما سیر در تاریخ وتحقیق وپژوهش در سوابق ملل و کشورهای مختلف سخن دیگری می گوید ,
واقعیتی که سالها و قرنها بیان نشده و حقیقتی که با وجود اسناد وشواهد تاریخی غیرقابل انکار است ، همان حقیقت روشن تاریخی که سابقه هنرهای رزمی را به چند هزارسال پیش برمی گرداند و نه چند صد سال که امروزه با آب و تاب فراوان
 می گویند و حتی به استناد محکم مورخان و محققان تاریخی ، ایران بزرگ مهد هنرهای رزمی در جهان است .
چرا که گردش در تاریخ و پیشینه ارزنده این سرزمین آن حقیقت را آشکار می نماید
حقیقت این است که سرزمین مقدس ایران زمین از دیر باز مهد بزرگان علم و هنر بوده و نامداران و اندیشمندان بزرگی را در زمانهای گوناگون در خود پروریده و داشته است و با توجه به تمدن کهن چند هزار ساله و پیشرفته آن همواره سوابق و پیشینه غنی آن در تاریخ پر افتخاراین سرزمین مورد توجه مورخان و محققان اعصارمختلف قرار گرفته و با وجود فراز و نشیبهای فراوان پیوسته اهمیت و حساسیت بالای آن برگهای تاریخ جهان را با دلاوری ، هنرمندی ، دانشوری و حماسه های حیرت انگیز خود مزین نموده است.
در هزاران سال قبل و در زمانی که برخی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته فعلی به صورت ابتدایی ترین شیوه زندگی
می کردند ، در ایران پیشرفته ترین روشهای علمی ، پزشکی ، معماری ، نظامی ، خدماتی و ... وجود داشته که با نظم وترتیب خاصی فعالیت می نمودند که دارای قوانین جامع و مدون بوده اند ...
ازجمله این که پیچیده ترین و اصولی ترین طراحی های شهر سازی و ساختمانی که با سیستمهای گرمایشی در زمستان بصورت شوفاژ امروزی و سرمایشی و خنک کننده در تابستان همچون کولرهای فعلی اجرا می شد که درحدود بیست و پنج قرن پیش حتی شبکه های آب و فاضلاب شهری نیز وجود داشت .
همچنین در امور پزشکی پیشینه آن در ایران به حدود 6 الی 8 هزار سال پیش می رسد که اولین و قدیمی ترین جراحی جمجمه در ایران صورت گرفت و حتی پزشکان به دسته های مختلف از قبیل شکسته بند ، دارو ساز، روانکاو، جراح و ... تقسیم
 می شدند ، همچنین قوانین مشهور پزشکی در ایران وجود داشته که امر صدور مجوز و نظارت بر امور پزشکان را بر عهده داشته است.
درزمینه های علمی دیگرنیز ایرانیان در علوم ریاضی ، نجوم و زیست شناسی سرآمد دیگر ملل بودند حتی سازمانهایی شبیه به تامین اجتماعی ، بهداشت و درمان و پست پیشتاز در چند هزار سال پیش به گواه تاریخ  و تاریخ نویسان حقیقتجو وجود داشت .
لازم به بیان نیست که اولین منشور حقوق بشراز ایران بوده که برخلاف سازمانهای بین المللی امروزی با دقت به مرحله عمل  و اجرا در می آمد.
                                                  
                                                 تصویری از منشور کوروش بزرگ در موزه بریتانیا


مطمئنا پیشرفتهای ایرانیان و وجود اندیشمندان نامدار و حتی مراکز علمی پیشرفته در ایران مرحون تلاش و کوشش مردمان این دیار بوده و نشان از استعدادهای درخشان و توانایی های بالقوه شان بوده است و در واقع برای رسیدن و حفظ آن قدرت دفاعی و رزمی والایی لازم بود که حماسه های فراوان و دلاوری مردمان با شهامت و شجاع این مرز و بوم نیز از افتخار تاریخ ایران زمین بوده که بر همگان آشکار است .
دراین مقوله به بیا ن خلاصه ای از سوابق هنرهای رزمی می پردازیم بویژه آنکه مرکزیت اصلی آن در جهان با شواهد و استناد تاریخی آشکار و مطرح گردد به همین جهت به برخی از ابعاد ان در سطوح مختلف می پردازیم ، ضمن آنکه در دو بعد سوابق مذهبی و ملی اشاره ای خواهیم کرد و نتیجه و قضاوت را به عهده خوانندگان می گذاریم تا حقیقت این مهم و واقعیت مرکزیت اصلی هنرهای رزمی نمایان شود .
جا دارد اعلام شود که بیان موضوع های تاریخی در این خصوص نفی و یا محکومیت برخی عوامل و مربیان ورزشهای رزمی که منشا بیگانه دارند نخواهد بود و ضمن احترام به همه اساتید هنرهای رزمی و ورزشی در واقع دیدگاههای آزاد به استناد شواهد تاریخی بیان خواهد شد , چرا که مربیان دلسوز ورزشی و رزمی همواره در برخی مواقع با گذر از سختیها و تنگناهای مختلف به جایگاه های فعلی رسیده اند و در بیشتر زمانها مظلوم واقع شده اند و حتی برخی نیز با امکانات محدود توانسته اند در صحنه های بین المللی مؤفقیتهای مطلوبی را کسب نمایند . پس با احترام متقابل و درصورت لزوم همراهی همه دلسوزانی که در اندیشه نمایاندن استعدادهای درخشان این مرز و بوم هستند به بیان حقایق انکارناپذیر قصه هنرهای رزمی می پردازیم و قضاوت را به عهده خوانندگان گرامی می سپاریم  به امید آنکه گوشه ای از برگهای زرین تاریخ پرافتخارمان آشکار شود و زمینه آشنایی هر چه بهتر فرهگ غنی خودی به نوجوانان و جوانان فراهم گردد و دسته کم گوشه ای از تاریخ پرافتخار ایران سرافراز بیان شود.

۱ نظر:

  1. چه قدر حیف که همه افتخارمون مال گذشته هاست و چه قدر خوب که هر از چند گاهی بهمون یادآوری بشه که چه بودیم و چه شدیم شاید یه کم به خودمون بیایم.
    مطالبی که نوشتی خیلی آموزنده و جالب بود.همیشه از این کارا بکن

    پاسخحذف